DI TENGAH-TENGAH kesedihan khabar saudara-saudara kita dibantai di Myanmar, ternyata ada saja personal-personal tidak bertanggung jawab merekacipta beberapa foto yang sebenarnya bukan foto pembantaian kaum Muslim di sana, namun di klaim, itu adalah foto kaum Muslim yang dibantai. Dan parahnya beberapa aktivis dakwah melalui akaun-akaun facebooknya pun langsung percaya dan disebarkan.

Sumber foto aslinya :
Aktivis di tibet berdemo sambil membakar diri.
Tibetan Activist Sets Himself On Fire To Protest Chinese President's Visit To India [PHOTOS] - International Business Times

Gempa di Tibet Menelan Banyak Korban.
ཆུ་འིགས་སྔོན་མོà½*འ²à¼‹à½Ÿà½²à½“་བྲིས༠- བོད་ཀྱི་དུས་བབà¼

Sungguh ini adalah perkara yang tidak ahsan, tidak cerdas, dan mengundang fitnah. Padahal Allah SWT dalam berfirman demikian :
  • يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوا۟ قَوَّٰمِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَـَٔانُ قَوْمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعْدِلُوا۟ ۚ ٱعْدِلُوا۟ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌۢ بِمَا تَعْمَلُونَ  Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. ~Qs.Al-Maaidah~Ayat:8

Wahai ikhwan wa akhwat, ketahuilah sejahat apapun hal-hal dikatakan oleh kaum kufar, kita tetaplah perlu menunjukkan dan menceritakan berita sesuai keadaan faktanya.. Dan janganlah mengada-adakan cerita yang membuat kaum lain meragukan kejujuran kita.

Berkait dizalimi & dibantainya saudara-saudara kita di Myanmar.Semoga Allah segera memberi pertolongan kepada kaum Muslim di Myanmar, di Palestin, di Suriah (Syria), dan di seluruh dunia.

SUMBER : ZILZAAL: FOTO DUSTA TENTANG PEMBANTAIAN BURMA